03 August 2009

summer breeze still on (+lectie de istorie)

AICI sunt imagini de pe Transalpina, iulie 2009, cele "oficiale" ca sa spun asa. A fost o excursie excelenta, rupta de lume, fara semnal, doar cu el si motorul. Transalpina merita din plin sa fie vazuta, pacat ca acum e in proces de asfaltare. Multi nu au idee despre ce vorbesc aici, asa ca :
-Botezata DN 67C, aceasta sosea face legatura intre Novaci si Sebes. Este un traseu foarte putin cunoscut care pe alocuri urca la peste 2000 m(Pasul Urdele 2145 m) insa extrem de frumos si salbatic.
-Soseaua a fost construita si pietruita de nemti in timpul primului mondial din ratiuni miltare, insa a fost foarte putin folosita.
-Unele surse susţin că a fost construit prima dată de legiunile romane în timpul războaielor cu dacii, motiv pentru care pe hărţile de istorie este trecut sub denumirea de "coridorul IV strategic roman".
-Romanii l-au construit in anul 104 ca să cucerească Sarmizegetusa.
-Există şi o legendă locală, care spune că, la sfârşitul secolului XVIII şi la începutul secolului XIX, fiecare familie a participat la construirea unei porţiuni din acest drum, în funcţie de posibilităţile fizice şi financiare ale sale
-Transalpina a fost reconstruită în perioada interbelică şi dată în folosinţă în 1935, când a fost inaugurată de regele Carol al 2lea
-denumita "calea regală" sau "drumul regelui" si traverseaza Munţii Parâng.
-Cel mai vechi drum naţional din Europa şi cel mai inalt din Romănia.
-148 km reprezintă lungimea uneia din cele mai indrăzneţe construcţii realizate de romani.
-locul este descris cu maiestrie de catre poetul Lucian Blaga in "Hronicul si cantecul varstelor"
-Vechea cabana Oasa este acoperita acum de apele lacului de la barajul cu acelasi nume, ca de altfel si celebrul "brad stramb" al lui Mihail Sadoveanu de pe Valea Frumoasei

No comments: